Het dividend per aandeel kan je helpen met het beoordelen van een aandeel. Vind je het aandeel koopwaardig of kies je liever voor een ander aandeel? Deze ratio helpt je om aandelen met elkaar te vergelijken. In dit artikel leggen we je er alles over uit.
Dividend per aandeel is een financiële ratio. Hij hoort in het rijtje van andere ratio’s zoals de intrinsieke waarde van een aandeel, de koers-winstverhouding, de solvabiliteitsratio, liquiditeit en de rentabiliteit op eigen vermogen.
Al deze ratio’s maken deel uit van fundamentele analyse. Met deze analyse kun je de financiële gezondheid van een bedrijf waarderen. Op die manier kun je bepalen of een aandeel van dat bedrijf koopwaardig is.
Het dividend per aandeel bereken je door het totale dividend te delen door het aantal uitstaande aandelen. De formule ziet er als volgt uit:
Dividend per aandeel = totaal dividend / uitstaande aandelen
Het uitkeren van dividend en de hoogte van het dividend kunnen laten zien hoe een bedrijf ervoor staat. Wanneer de dividenduitkering verandert, verandert vaak ook de waardering van het dividendaandeel.
Toch kun je niet blind afgaan op veranderingen in de dividenduitkering. Een laag dividend per aandeel kan er ook op wijzen dat een bedrijf veel investeert. Dat kan de waarde van het aandeel in de toekomst juist doen stijgen. Een laag dividend per aandeel betekent dus niet meteen dat een aandeel niet koopwaardig is.
Het is verstandig om het dividend per aandeel over een langere periode in de gaten te houden. Daarnaast moet je ook het beleid van het bedrijf blijven volgen.
Verlaagt het bedrijf zijn dividend zonder daarvoor een duidelijke reden op te geven? Dan is het mogelijk dat het niet goed gaat. Het kan dan slim zijn om het aandeel te verkopen.
Echter, verlaagt een bedrijf zijn dividend, maar geeft het aan te gaan investeren, bijvoorbeeld in nieuwe apparatuur? Dan hoef je je geen zorgen te maken.
Eén keer per maand sturen we je onze nieuwsbrief met het laatste beleggingsnieuws, tips & tricks en gratis e-books.
Door uw gegevens in te vullen, kan Axento u benaderen voor marketingdoeleinden.
Afmelden kan eenvoudig via info@axento.nl