Wat is een prospectus?

Leestijd ± 1 minuut
Laatste update: 22 jun 2020
Wat is een prospectus?

Op deze pagina leggen we uit wat een prospectus precies is. We gaan onder andere in op hoe het prospectus wordt goedgekeurd, wat de eisen zijn en waarom het prospectus zo belangrijk is.

Het prospectus uitgelegd

Een prospectus is een belangrijk informatiedocument. Het is vaak een document van juridische aard en het is voor bedrijven verplicht om een prospectus uit te geven wanneer zij een beursnotering overwegen. Het prospectus kan niet zomaar worden aangepast en moet in de meeste gevallen worden goedgekeurd door de AFM.

De AFM heeft verschillende taken, waaronder het goedkeuren van het prospectus. Voordat het prospectus wordt goedgekeurd, moet het prospectus volledig, begrijpelijk en consistent zijn. Ook kan de AFM aanvullende informatie opeisen. Er zijn strenge eisen aan een prospectus verbonden, dus het kan wel twee tot drie maanden duren voordat de AFM een prospectus goedkeurt.

Wat staat er in het prospectus?

In het prospectus staat in principe alle informatie die een belegger nodig heeft voor hij of zij gaat beleggen. Denk aan informatie over de belangrijkste risico’s van een bedrijf, de financiële situatie en de belangrijkste kenmerken van de effecten. 

Waarom is een prospectus zo belangrijk bij beleggen?

Een prospectus is belangrijk als je gaat beleggen, omdat je zo zeker weet dat je op de hoogte bent van alle belangrijke informatie van een bedrijf. Op deze manier ben je bij het beleggen beter in staat de juiste beslissingen te nemen. 
Het prospectus is betrouwbaarder dan reclame, omdat er strengere eisen aan een prospectus verbonden zijn.

Prospectus en reclame

Naast het prospectus publiceren bedrijven ook vaak reclame. Bij reclame hoeft een bedrijf aan minder strenge eisen te voldoen, dus wordt het bedrijf in reclame vaak aantrekkelijker gepresenteerd dan in het prospectus. Daar moet je als belegger rekening mee houden wanneer je reclame gebruikt om een beleggingsbeslissing te nemen. Het is echter niet zo dat reclame misleidende informatie mag verstrekken, want ook voor reclame zijn wettelijke vereisten.


Deel via social media:

E-book

E-book ‘Is het nu een goed instapmoment?’

  • Moet ik instappen bij onrust?
  • Moet ik instappen na een sterke stijging?
  • Vermijd deze vicieuze cirkel?
  • Impact van het Coronavirus
  • Het perfecte instapmoment

Alles op uw gemak nog eens rustig nalezen?

  • Informatieboekje
  • Axento voorbeeldportefeuilles
  • 10 beleggingstips
  • Openingsformulieren

Axento informatiebrochure

Door uw gegevens in te vullen, kan Axento u benaderen voor marketingdoeleinden. Afmelden kan eenvoudig via [email protected]

Axento gebruikt cookies en vergelijkbare technieken om het bezoek aan deze website makkelijker en persoonlijker te maken. Lees voor meer informatie ons cookiebeleid.