Een beginnende onderneming wordt vaak gewaardeerd aan de hand van zijn verwachte toekomstige waarde. Hierbij wordt er gekeken naar de potentie van de onderneming en de ontwikkeling die wordt verwacht door beleggers.
Wanneer de toekomstige waarde van een start-up hoger wordt ingeschat dan één miljard euro, wordt het bedrijf een Unicorn genoemd. In veel gevallen is het zo dat dit bedrijf dan nog niet eens winst heeft gemaakt. Hoe een unicorn tot stand komt, zullen we in dit artikel vertellen.
Voor de extreem hoge waardering van deze start-ups worden verschillende redenen gegeven. Ten eerste wordt er gekeken welke strategie een bedrijf hanteert voor de snelle groei. Wanneer er een plan klaar ligt om op korte termijn een grote groei door te maken, is het voor investeerders aantrekkelijk om daarin te investeren.
Een tweede reden is de overname van een start-up door een groot bedrijf. Hierbij neemt het grote bedrijf de nieuw ontwikkelde technologie over waardoor er een voorsprong ontstaat ten opzichte van de concurrentie. De Unicorn profiteert hiervan doordat potentiële concurrenten worden afgeschrikt om toe te treden tot hun markt. Dit wordt ook wel een buy out genoemd.
Een laatste reden voor de hoge waardering zijn de innovaties die plaatsvinden, bijvoorbeeld in de technologiesector. Door het ontwikkelen van nieuwe technologieën slagen start-ups erin om wachttijden te verkorten en klanten sneller te bereiken.
De meeste bedrijven die Unicorns worden genoemd komen uit de technologiesector. Bekende voorbeelden hiervan zijn Adyen en Spotify.
Daarnaast komen de meeste Unicorn start-ups uit China. Dit heeft ermee te maken dat de technologiesector in China de laatste jaren enorme sprongen heeft gemaakt. De laatste jaren heeft het zich dan ook ontwikkeld tot leidend figuur in de technologiesector.
Bedrijven waarvan de toekomstige waarde wordt geschat op minstens 10 miljard euro, worden decacorns genoemd. Start-ups die boven de 100 miljard worden geschat noemen we hectocorns.
In Canada heeft men een andere benaming voor een unicorn, namelijk een narwhal.
Eén keer per maand sturen we je onze nieuwsbrief met het laatste beleggingsnieuws, tips & tricks en gratis e-books.
Door uw gegevens in te vullen, kan Axento u benaderen voor marketingdoeleinden.
Afmelden kan eenvoudig via info@axento.nl