Wat is het gevaar van turbo’s en waarom wordt nu ingegrepen?

Leestijd ± 4 minuten Laatste update: 13 september 2021
Wat is het gevaar van turbo’s en waarom wordt nu ingegrepen?

De afgelopen tijd zijn turbo’s veel in het nieuws. De populaire beleggingsproducten brengen veel risico’s met zich mee en de kans op verlies is groot. Turbo’s zijn vooral populair bij particuliere beleggers en die worden volgens de AFM (Autoriteit Financiële Markten) op dit moment niet genoeg geïnformeerd over de risico’s van turbo’s.

 

Daarom heeft de AFM besloten vanaf 1 oktober 2021 strengere regelgeving te hanteren bij beleggen in turbo’s. In deze blog lees je wat de AFM precies doet en waarom.

 

We bespreken:

  • Wat zijn turbo’s?
  • Wat is het gevaar van beleggen in turbo’s?
  • Wat gaat de AFM precies doen?
  • Voor welke turbo's gelden de nieuwe regels?
  • Conclusie

Wat zijn turbo’s?

Een turbo is een financieel instrument waarmee je met een hefboomwerking kunt inspelen op een stijging of daling van een belegging: de onderliggende waarde. Je bent in feite aan het speculeren op toekomstige stijgingen en dalingen met een hefboom.

 

Je kunt ze gebruiken voor aandelen, valuta, obligaties, indexen, beleggingsfondsen en grondstoffen.

 

Een andere naam voor turbo is een sprinter of speeder. Lees in ons artikel: Hoe werkt beleggen in turbo’s? een uitgebreide uitleg over beleggen in turbo’s.

Wat is het gevaar van beleggen in turbo’s?

Met een turbo kun je dus (met een hefboom) profiteren van een stijging (long gaan) of daling (short gaan) van de koers van een onderliggende waarde. Dat kan in korte tijd veel rendement opleveren, maar door het hoge risico lijden veel beleggers verlies.

 

Elke turbo heeft een stop loss-niveau. Wanneer dit niveau bereikt wordt, wordt de turbo automatisch beëindigd. In het slechtste geval krijgt de belegger niets van zijn inleg terug, in het beste geval een restwaarde. Je kunt als belegger dus wel je hele, maar nooit meer dan je inleg kwijtraken.

 

De onderliggende waarde wordt grotendeels vergoed met geleend geld: dit verhoogt het risico en kan ervoor zorgen dat beleggers hun hele inleg snel kwijtraken. Ook betaal je rente over het bedrag dat je leent van de bank.

 

Het grootste gevaar van turbo’s is dat je al binnen een paar minuten je hele inleg kwijt kunt raken.

Wat gaat de AFM precies doen?

De AFM gaat vanaf 1 oktober 2021 de regelgeving aanscherpen. De AFM wil hiermee particuliere beleggers beschermen tegen de risico’s van turbo’s. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de meerderheid van beleggers in dit product veel geld verliest.

 

De belangrijkste nieuwe regels worden hieronder besproken.

Hefboomlimieten

Een groot deel van de beleggers raakt zijn gehele inleg kwijt met beleggen in turbo’s. Daarom heeft de AFM besloten om hefboomlimieten toe te passen: deze mag vanaf 1 oktober niet hoger zijn dan 1:5.

 

Lees meer over de werking van een hefboom in ons kennisbankartikel: Wat is een hefboom?.

Verplichte risico-waarschuwing

De AFM heeft besloten dat aanbieders van turbo’s een verplichte waarschuwing moeten geven, waarin een standaard of ondernemingsspecifiek verliespercentage wordt opgenomen.

 

Deze waarschuwingen gelden als tegenwicht tegen de neiging van aanbieders om potentiële winsten te benadrukken en de potentiële verliezen onder te belichten. Op deze manier kunnen beleggers een betere, geïnformeerde keuze maken volgens de AFM.

Verbod op bonussen

Aanbieders mogen vanaf 1 oktober ook geen bonussen aanbieden aan beleggers om hen te stimuleren meer in turbo’s te handelen. Denk hierbij aan tegoed voor transactiekosten of prijzengeld voor het winnen van competities in turbo-handel. 

 

Dit moet ervoor zorgen dat er geen beleggers meer worden aangetrokken te beginnen met turbo-handel, die daar anders niet voor zouden kiezen. Ook moet het ervoor zorgen dat beleggers die al in turbo’s handelen, niet van het risicovolle karakter van de belegging worden afgeleid door bonussen en aanbiedingen.

Voor welke turbo’s gelden de nieuwe regels? 

De nieuwe regels gelden voor alle turbo’s die in Nederland worden aangeboden. Het maakt niet uit of de aanbieders in een ander land van de Europese Unie zijn gevestigd.

 

De beperkingen gelden niet voor turbo’s die vanuit Nederland in andere landen worden aangeboden.

Conclusie

De regelgeving met betrekking tot turbo’s wordt dus vanaf 1 oktober aangescherpt. Voor de particuliere belegger betekent dit dat je geen aanbiedingen meer ontvangt, zoals het eerder genoemde tegoed op transactiekosten. Ook zullen de risico’s duidelijker in kaart worden gebracht.

 

Dit is natuurlijk een stuk strenger dan de regelgeving van dit moment, maar het behoedt beleggers tegen onvoorziene risico’s van beleggen in turbo’s. Daarom is het een positieve ontwikkeling.

 

Ondanks de strengere regelgeving blijven turbo’s een risicovolle belegging. Beleggers in turbo’s nemen bewust meer risico in ruil voor een hoog verwacht rendement.  

 

De waarde van je beleggingen kan fluctueren. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Je kunt (een deel van) je inleg verliezen.


Deel via social media: